گروه بین‌الملل: درحالی‌که جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای غرب برای فشار بر روسیه و تغییر موضع این کشور در قبال شخص بشار اسد، واکنش تند مقامات روسی را به‌دنبال داشته است، روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز از حضور افسران ارشد سیا در جنوب ترکیه در نزدیکی خاک سوریه برای انتقال سلاح به مخالفان سوری خبر داد.

براساس این گزارش، کار افسران ارشد سیا در این منطقه نظارت بر انتقال سلاح به مخالفان سوری و تعیین این است که کدام گروه از مخالفان سوری باید سلاح دریافت کنند. سلاح‌هایی که از جنوب ترکیه به خاک سوریه و به دست مخالفان سوری می‌رسد، شامل مسلسل، خمپاره‌انداز، سلاح ضدتانک و برخی تسلیحات سنگین است. به نوشته نیویورک‌تایمز، این افسران سیا هفته‌هاست که در جنوب ترکیه مستقر هستند و ماموریت اصلی آنها جلوگیری از رسیدن تسلیحات به دست القاعده است. ماموریت دیگر این افسران اطلاعاتی آشنایی بیشتر با گروه‌های مخالف حاضر در خاک سوریه و دریافت اطلاعات درباره آنهاست.

از سوی دیگر در عرصه دیپلماتیک، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با راشیا تودی به‌شدت نسبت به نقل قول اخیر دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس از ولادیمیر پوتین بعد از دیدار در حاشیه نشست گروه 20 انتقاد کرد و گفت: از یک مقام ارشد چنین تعبیر و تفسیر نادرستی بسیار بعید است. کامرون هفته گذشته و بعد از دیدار با پوتین در حاشیه نشست گروه 20 در مکزیک، به خبرنگاران گفت که موضع رئیس‌جمهور روسیه در قبال بشار اسد و حکومت سوریه تغییر کرده و مسکو دیگر از ماندن اسد در قدرت حمایت نمی‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه با اعلام اینکه مواضع کشورش در قبال سوریه هیچ تغییری نکرده است، تأکید کرد، هر طرح صلحی که بر کناره‌گیری بشار اسد تأکید کند، بی‌معنی و غیرقابل اجراست. لاوروف گفت: آنچه دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس درباره تغییر مواضع رئیس‌جمهور روسیه در قبال سوریه اعلام کرده به هیچ‌وجه درست نیست و مواضع مسکو در قبال سوریه هیچ تغییری نکرده است. وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: ما در حاشیه نشست گروه 20 به سران آمریکا و کشورهای اروپایی تأکید کردیم که نمی‌توان نظام‌های دیگر کشورها را در خارج از این کشورها تغییر داد و ما نمی‌توانیم به جای سوری‌ها برای سرنوشتشان تصمیم بگیریم.

وی بار دیگر از تمامی گروه‌های سیاسی سوری خواست تا بدون هیچ پیش شرطی مذاکرات خود را آغاز کنند و تأکید کرد که مسکو از مذاکرات سیاسی و توقف خشونت‌‌ها در سوریه بدون دخالت گروه‌های خارجی حمایت می‌کند.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز از دستور کار نشست هفته آینده ژنو درباره سوریه که تحت عنوان نشست بین‌المللی برای حل بحران سوریه برگزار می‌شود خبر داد. براساس گزارش رویترز، کوفی عنان قرار است در این نشست نقشه راه تغییرات سیاسی در سوریه را مطرح کند و حمایت کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس از جمله روسیه و ترکیه را از این طرح به‌دست آورد. بخشی از این طرح اعطای مصونیت قضایی و پناهندگی سیاسی به بشار اسد است.

کد خبر 174773
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز